|
Note 8: Gregory la Cava blev født
i Towanda, Pennsylvania, i 1892. Han begyndte antagelig sin karriere
som tegner og animations supervisor hos Barré-Bowers Studios
i New York omkring 1914-15. Blev derefter avistegner for W.R.Hearst,
og da denne – måske på la Cavas initiativ og opfordring?
– i 1916 oprettede International Film Service med det formål
at omsætte nogle af de komiske tegneserier, der løb
i Hearst’s aviser og blade, til tegnefilm, blev la Cava udpeget
til kunstnerisk leder af foretagendet.
Om de tegnefilm, la Cava producerede og i nogle tilfælde
også instruerede, sagde man, at de havde ”the la Cava touch”.
Hans tegnefilm var da også fyldt med humor og vittige, visuelle
gags.
Efter lukningen af International Film Service i 1918, fulgte
la Cava med over til Bray Productions, Inc., hvor han efter det
oplyste stort set fortsatte arbejdet på de samme serier, som
hos Hearst. Det vides ikke, hvor længe la Cava var ansat hos
Bray, men i begyndelsen af 1920’erne skiftede han over til live-action
spillefilm. Her kom hans sans for slapstick komik de film til gode,
han instruerede. F.eks. en del farcer med den legendariske komiker
W. C. Fields (1897-1946), inklusive Running Wild (1927).
Senere gik han over
til at instruere filmlystspil som The Half-Naked Truth og Gabriel over the White Horse (1932), What Every Woman
Knows
(1934), Private
Worlds
og She
Married Her Boss
(1935), My
Man Godfrey
(1936), Stage
Door
(1937), The
Primrose Path
(1940), Unfinished
Business
(1941), Lady
in a Jam
(1942), Living
in a Big Way (1947),
m.fl.
Gregory la Cavas foretrukne
skuespillerinder var Claudette Colbert,
Carole
Lombard, Ginger
Rogers, Katharine Hepburn.
Om Gregory la Cava, se Maurice Horn, anførte værk,
p. 347. - Roger Manvell: The International Encyclopaedia of Film,
p. 325. |
|