Tilbage til overskrift

 

Note 7:  Columbus-filmen ”Et bankrøveri” blev færdig i 1933 og vistes i Carlton Biografen den 11. februar 1934 som forfilm til en dokumentarfilm om øen Bali, produceret af Ingolf Boisen, Baltica Film Company. - Vedr. ”Columbus”, se Lars Jakobsen, anførte værk, s. 38-39, 38-39. - Vedr. ”Bosko”: Figuren blev formentlig designet af Hugh Harman (1903-??), og om denne kan fortælles følgende: Efter sin afgang fra High School studerede han bl.a. på Art Institute i Kansas City, Missouri. 1921 blev han ansat hos Kansas City Slide Company, som senere blev omdøbt til The Kansas City Film Ad Company, hvor hans ældre broder, Fred, tidligere havde arbejdet. Fred Harman blev mest kendt for sin western tegneserier Bronc Peeler (1935) og Red Ryder (1938; ”Sorte Maske” og ”Præriens ensomme Rytter”. Se herom i Anders Hjorth Jørgensen, Inge og Karsten Just: Tegneseriernes Hvem – Hvad – Hvor. Politikens Forlag 1976. Side 33, 34, 36, 36.) Senere blev den yngre broder, Walker, også ansat i firmaet, som producerede reklamelysbilleder og små primitive tegnefilm til biograferne. Det var i dette firma, at Hugh Harman mødte Rudolph Ising, som han siden skulle få et langt samarbejde og venskab med. Det var også her, han mødte Walt Disney og Ub Iwerks.
      1921-1923 var Hugh Harman med i det team af tegnere, der hos den nyetablerede Walt Disney skabte de såkaldte ”Laugh-O-Gram-Cartoons”, små tegnefilm baseret på nogle af tidens populære melodier, som under filmenes forevisning – disse var jo stumme - blev spillet af en pianist eller et orkester, og som publikum kunne synge med på ved hjælp af de tekster, der til formålet fandtes på filmene.
     I slutningen af 1923 forlod Harman, Ising og Maxwell Disney og dannede deres eget tegnefilmstudio kaldet ”Arabian Nights”, men det viste sig ikke levedygtigt længere end til 1925. De tre nævnte fik derefter atter ansættelse hos Walt Disney, som i mellemtiden var flyttet til Los Angeles, hvor han sammen med sin broder, Roy, havde dannet Disney Brothers Studio., med adresse i stueetagen i en ejendom på Kingswell Avenue.. Her fik Harman og hans kolleger job som tegnere og animatorer på tegnefilmserien Alice in Cartoon-land,der blev distribueret af Winkler Pictures gennem Universal, men de nåede dog kun at arbejde med på den sidste film i denne serie. Til gengæld var de med på opstarten af Disneys nye tegnefilmserie Oswald The Lucky Rabbit, som skulle komme til at opnå betydeligt større succes end tilfældet havde været med Alice-serien.
     Som tidligere omtalt opstod der imidlertid i 1928 et kontraktligt stridsspørgsmål mellem Disney-brødrene og Oswald-filmenes distributør, Margaret Winklers ægtemand Charles Mintz, som endte med, at Disney både mistede Oswald-serien og ophavsretten til figuren. Mintz hyrede derefter Harman og Ising, som angiveligt lod sig lokke af udsigten til større gage og større indflydelse på de tegnefilm, de fik med at gøre. I første omgang fortsatte de to, og formentlig flere andre, med Oswald-serien, men ikke i mere end omkring et års tid. 1929 oprettede Harman og Ising på ny deres eget tegnefilmstudio, Harman & Ising Productions, og producerede tegnefilm for Leon Schlesinger, som var distributør for filmselskabet Warner Brothers.

     For god ordens skyld skal det her indskydes, at hændelsesforløbet vedr. Winkler og Mintz ikke synes at være helt korrekt skildret af Jakob Stegelmann, anførte værk, s. 40. Jakob Stegelmann ser ud til at have overset, at Margaret Winkler blev gift med Charles Mintz under produktionen af Alice-serien.

     I 1930 producerede Harman & Ising de første tegnefilm i Warner Bros.-serien Looney Tunes, og som nævnt også den allerførste tegnefilm i Bosko-serien. Året efter introducerede de også serien Merrie Melodies, som i begge tilfælde havde Leon Schlesinger som distributør. De to serier var formentlig tænkt som en pendant til Disneys berømte tegnefilmserie ”Silly Symphony”. Det var som nævnt også dette år, at Harman & Ising skabte den første tegnefilm i Bosko-serien, ”Bosko The Talk-ink Kid”.  Men allerede samme år, 1931, blev serien indtil videre overladt til andre Warner-instruktører og –animatorer, især til Fritz Freleng og Robert McKimson. Det skete antagelig fordi Harman og Ising havde påtaget sig at lave ”’Mile, Darn Ya, Smile!” (1932; ”Foxys sporvogn”, A Merrie Melody).
     1933 genoptog Harman og Ising selv Bosko-serien og producerede bl.a. ”Bosko’s Dizzy Date”, ”Bosko The Speed King” og ”Bosko’s Night Mare”. Men allerede samme år forlod Harman og Ising Warner Brothers og skrev i stedet kontrakt med MGM. 1934 lavede de ”Bosko’s Parlor Pranks” med flere film i serien. 1935 skabte de ”Hey Hey Fever” og mange andre tegnefilm, som indgik i deres nye serie ”Happy Harmonies”. Det var dette år, at Anson Dyer i England oprettede og blev leder af det nye tegnefilmstudio, Anglia Films, for hvilket han producerede Sam Small-filmene.
    I 1938 fik Harman & Ising en speciel opgave, nemlig at producere tegnefilmen ”Merbabies” i Walt Disneys serie ”Silly Symphonies”. Samme år blev de hver for sig producere på MGM Animation Unit, og deres direkte, daglige samarbejde ophørte dermed. Hugh Harman fortsatte med tegnefilm som ”Peace on Earth”,  som tilmed opnåede at blive nomineret til en Oscar. Han fortsatte desuden med Bosko-serien og tegnefilm i serien ”Happy Harmonies”.
     Formentlig som en direkte følge af, at Amerika gik med i krigen efter japanernes angreb på Pearl Harbour 6. devember1941,  forlod Harman samarbejdet med MGM og dannede sit eget selskab, Hugh Harman Productions, som havde til formål at producere instruktions-, undervisnings- og propagandafilm for regeringen.
     Efter krigen fortsatte Harman fortrinsvis med at lave reklametegnefilm, dog uden større succes. Han forlod derefter tegnefilmbranchen og lavede i stedet annoncer og reklamer. I 1980 omtaltes han som pensionist.
     Hugh Harman vil bl.a. være kendt for herlige underholdningstegnefilm, som f.eks.: Alias St. Nick (1935; ”Julemandens stedfortræder”),  The Chinese Nightingale” (1935; ”Den kinesiske nattergal”), ”Little Cheeser”  (1936; ”Den lille museunge”), ”The Early Bird and the Worm”  (1936; ”Narret af en orm”), ”The Early Worm Gets the Bird” (1937; ”Først til mølle”), ”The Bookworm” (1939; ”Bogormen”), The Little Mole” (1941; ”Den lille muldvarp”). Preston Blair var animator på flere af disse tegnefilm.
     Vedr. Rudolph Ising (f. 1903), så begyndte hans tegnefilmkarriere stort set i lighed med Hugh Harmans. Efter High School blev han ansat hos The Kansas City Film Ad Company, hvor han kom til at arbejde sammen med Hugh Harman og de øvrige ovenfor nævnte. Derefter forløb hans karriere parallelt med Harmans.
     Ising vil ligeledes være kendt for en række herlige tegnefilm, dels dem han producerede i samarbejde med Harman og dels sine ’egne’ tegnefilm, som f.eks. ”The Bear That Could’nt Sleep”  (1939; ”Bjørnen, der ikke kunne sove”), som havde hans egen figur Barney Bear som gennemgående hovedfigur i en serie korte tegnefilm. ”The Homeles Flea” (1940; ”Den hjemløse loppe”), ”Milky Way” (1940; ”Mælkevejen”), for hvilken han fik en Oscar. 1940 fulgte også den første MGM-tegnefilm i en serie, som snart skulle blive verdensberømt: ”Puss Gets The Boot”, idet det blev den første film i serien med Tom & Jerry. Den næste film i denne serie blev dog overtaget og instrueret af William Hanna og Joseph Barbera, som nærmest kom til at leve med denne serie stort set resten af deres liv.
     I 1942 forlod Ising MGM og sluttede sig til The Hal Roach Studio, hvor han fik til opgave at lede produktionen af træningsfilm for The U.S. Air Force. Efter krigen forlod han tegnefilmbranchen og arbejdede nogle år indenfor reklamebranchen. 1980 var han i lighed med Hugh Harman pensioneret og boede i Los Angeles-området, i nærheden af sin gamle ven og kollega gennem 60 år. 

 

 

 Tilbage til overskrift