|
Note 7: Columbus-filmen ”Et
bankrøveri” blev færdig i 1933 og vistes i Carlton
Biografen den 11. februar 1934 som forfilm til en dokumentarfilm
om øen Bali, produceret af Ingolf Boisen, Baltica Film Company.
- Vedr. ”Columbus”, se Lars Jakobsen, anførte værk,
s. 38-39, 38-39. - Vedr.
”Bosko”: Figuren blev formentlig designet af Hugh
Harman (1903-??), og om denne kan fortælles
følgende: Efter sin afgang fra High School studerede han
bl.a. på Art Institute i Kansas City, Missouri. 1921 blev
han ansat hos Kansas City Slide Company, som senere blev omdøbt
til The Kansas City Film Ad Company, hvor hans ældre broder,
Fred, tidligere
havde arbejdet. Fred Harman blev mest kendt for sin western tegneserier
Bronc Peeler (1935)
og Red Ryder (1938;
”Sorte Maske” og ”Præriens ensomme Rytter”. Se herom i Anders
Hjorth Jørgensen, Inge og Karsten Just: Tegneseriernes
Hvem – Hvad – Hvor. Politikens Forlag
1976. Side 33, 34, 36, 36.) Senere blev den yngre broder, Walker,
også ansat i firmaet, som producerede
reklamelysbilleder og små primitive tegnefilm til biograferne.
Det var i dette firma, at Hugh Harman mødte Rudolph Ising,
som han siden skulle få et langt samarbejde og venskab med.
Det var også her, han mødte Walt Disney og Ub Iwerks.
1921-1923 var Hugh Harman med i det
team af tegnere, der hos den nyetablerede Walt Disney skabte de
såkaldte ”Laugh-O-Gram-Cartoons”, små tegnefilm baseret
på nogle af tidens populære melodier, som under filmenes
forevisning – disse var jo stumme - blev spillet af en pianist eller
et orkester, og som publikum kunne synge med på ved hjælp
af de tekster, der til formålet fandtes på filmene.
I slutningen af 1923 forlod Harman,
Ising og Maxwell Disney og dannede deres eget tegnefilmstudio kaldet
”Arabian Nights”, men
det viste sig
ikke levedygtigt længere end til 1925. De tre nævnte fik derefter atter ansættelse
hos Walt Disney, som i mellemtiden var flyttet til Los Angeles,
hvor han sammen med sin broder, Roy, havde dannet Disney
Brothers Studio., med adresse i stueetagen
i en ejendom på Kingswell Avenue.. Her fik Harman og hans kolleger job som tegnere og animatorer
på tegnefilmserien Alice in Cartoon-land,der blev distribueret af Winkler Pictures gennem Universal,
men de nåede dog kun at arbejde med på den sidste film
i denne serie. Til gengæld var de med på opstarten af
Disneys nye tegnefilmserie Oswald The Lucky
Rabbit, som skulle komme til at opnå
betydeligt større succes end tilfældet havde været
med Alice-serien. Som
tidligere omtalt opstod der imidlertid i 1928 et kontraktligt stridsspørgsmål
mellem Disney-brødrene og Oswald-filmenes distributør,
Margaret Winklers ægtemand Charles Mintz, som endte med, at
Disney både mistede Oswald-serien og ophavsretten til figuren.
Mintz hyrede derefter Harman og Ising, som angiveligt lod sig lokke
af udsigten til større gage og større indflydelse
på de tegnefilm, de fik med at gøre. I første
omgang fortsatte de to, og formentlig flere andre, med Oswald-serien,
men ikke i mere end omkring et års tid. 1929 oprettede Harman
og Ising på ny deres eget tegnefilmstudio, Harman & Ising
Productions, og producerede tegnefilm for Leon Schlesinger, som
var distributør for filmselskabet Warner Brothers.
For
god ordens skyld skal det her indskydes, at hændelsesforløbet
vedr. Winkler og Mintz ikke synes at være helt korrekt skildret
af Jakob Stegelmann, anførte værk, s. 40. Jakob Stegelmann
ser ud til at have overset, at Margaret Winkler blev gift med Charles
Mintz under produktionen af Alice-serien.
I
1930 producerede Harman & Ising de første tegnefilm i
Warner Bros.-serien Looney Tunes, og som nævnt også
den allerførste tegnefilm i Bosko-serien. Året efter
introducerede de også serien Merrie Melodies, som i begge
tilfælde havde Leon Schlesinger som distributør. De
to serier var formentlig tænkt som en pendant til Disneys
berømte tegnefilmserie ”Silly Symphony”. Det var som nævnt
også dette år, at Harman & Ising skabte den første
tegnefilm i Bosko-serien, ”Bosko The Talk-ink
Kid”. Men allerede samme år, 1931, blev serien indtil
videre overladt til andre Warner-instruktører og –animatorer,
især til Fritz Freleng og Robert McKimson. Det skete antagelig
fordi Harman og Ising havde påtaget sig at lave ”’Mile, Darn Ya, Smile!” (1932; ”Foxys sporvogn”, A Merrie Melody).
1933 genoptog Harman og Ising selv Bosko-serien og producerede
bl.a. ”Bosko’s Dizzy Date”, ”Bosko The Speed King” og ”Bosko’s Night Mare”. Men allerede samme år forlod Harman og Ising Warner
Brothers og skrev i stedet kontrakt med MGM. 1934 lavede de ”Bosko’s Parlor Pranks” med flere film i serien. 1935 skabte de ”Hey Hey Fever” og mange andre tegnefilm, som indgik i deres nye serie ”Happy Harmonies”. Det var
dette år, at Anson Dyer i England oprettede og blev leder
af det nye tegnefilmstudio, Anglia Films, for hvilket han producerede
Sam Small-filmene. I 1938
fik Harman & Ising en speciel opgave, nemlig at producere tegnefilmen
”Merbabies” i
Walt Disneys serie ”Silly Symphonies”. Samme år blev de hver
for sig producere på MGM Animation Unit, og deres direkte,
daglige samarbejde ophørte dermed. Hugh Harman fortsatte
med tegnefilm som ”Peace on Earth”, som tilmed opnåede at blive nomineret til en Oscar.
Han fortsatte desuden med Bosko-serien og tegnefilm i serien ”Happy
Harmonies”.
Formentlig som en direkte følge
af, at Amerika gik med i krigen efter japanernes angreb på
Pearl Harbour 6. devember1941, forlod Harman samarbejdet
med MGM og dannede sit eget selskab, Hugh Harman Productions, som
havde til formål at producere instruktions-, undervisnings-
og propagandafilm for regeringen. Efter
krigen fortsatte Harman fortrinsvis med at lave reklametegnefilm,
dog uden større succes. Han forlod derefter tegnefilmbranchen
og lavede i stedet annoncer og reklamer. I 1980 omtaltes han som
pensionist.
Hugh Harman vil bl.a. være kendt
for herlige underholdningstegnefilm, som f.eks.: Alias
St. Nick (1935; ”Julemandens stedfortræder”), The Chinese Nightingale” (1935;
”Den kinesiske nattergal”), ”Little Cheeser”
(1936; ”Den lille museunge”), ”The
Early Bird and the Worm” (1936; ”Narret af en
orm”), ”The Early Worm Gets the Bird” (1937; ”Først til mølle”), ”The
Bookworm” (1939; ”Bogormen”), The Little Mole” (1941; ”Den
lille muldvarp”). Preston Blair var animator på flere af disse
tegnefilm.
Vedr. Rudolph Ising (f. 1903), så
begyndte hans tegnefilmkarriere stort set i lighed med Hugh Harmans.
Efter High School blev han ansat hos The Kansas City Film Ad Company,
hvor han kom til at arbejde sammen med Hugh Harman og de øvrige
ovenfor nævnte. Derefter forløb hans karriere parallelt
med Harmans.
Ising vil ligeledes være kendt
for en række herlige tegnefilm, dels dem han producerede i
samarbejde med Harman og dels sine ’egne’ tegnefilm, som f.eks.
”The Bear That Could’nt Sleep” (1939; ”Bjørnen, der ikke kunne sove”), som havde
hans egen figur Barney Bear som gennemgående hovedfigur i
en serie korte tegnefilm. ”The Homeles
Flea” (1940; ”Den hjemløse loppe”),
”Milky Way” (1940;
”Mælkevejen”), for hvilken han fik en Oscar. 1940 fulgte også
den første MGM-tegnefilm i en serie, som snart skulle blive
verdensberømt: ”Puss Gets The Boot”,
idet det blev den første film i
serien med Tom & Jerry. Den næste film i denne serie blev
dog overtaget og instrueret af William Hanna og Joseph Barbera,
som nærmest kom til at leve med denne serie stort set resten
af deres liv.
I 1942 forlod Ising MGM og sluttede
sig til The Hal Roach Studio, hvor han fik til opgave at lede produktionen
af træningsfilm for The U.S. Air Force. Efter krigen forlod
han tegnefilmbranchen og arbejdede nogle år indenfor reklamebranchen.
1980 var han i lighed med Hugh Harman pensioneret og boede i Los
Angeles-området, i nærheden af sin gamle ven og kollega
gennem 60 år. |
|