|
Note 12: På
min opfordring skrev Bjørn Frank Jensen omkring 1985-86 nogle
notater om sit liv og sin karriere som tegner og animator, og eftersom
jeg vurderer at disse notater fortæller en del om den hjemlige
tegnefilmbranches situation i 1930’erne, vil jeg citere følgende:
”[…] Da jeg var omkring 14 år havde Jørgen Müller
et studio i Vesterport, jeg gik op for at få hans autograf
og en tegning af ”Columbus”, men mest af nysgerrighed efter at se
hvordan et tegnefilmstudio så ud.
Jeg kunne ikke vente med at komme ud af skolen, og var allerede
klar over at den eneste måde at komme i gang med tegnefilm
på var gennem reklame. Efter min realeksamen, i sommerferien, gik jeg op til Monterossi
med en stilebog jeg havde fyldt med egne ”humoristiske” annoncer,
og til min store forbavselse, og imod min fars ønske, kunne
jeg begynde som yngste mand på tegnestuen. Det meste biografreklame
bestod af lysbilleder, indfarvet med hånden, og mine første
arbejder var af den slags.
Der
lå på tegnestuen masser af tegninger af en tysker ”Michaëlis”,
der havde lavet film for Monterossi, næsten alle ”cut outs”,
bl.a. film for Houlberg med grise, der sprang i en kødmaskine
og kom ud som pølser. Michaëlis var flyttet til Sverige,
og Monterossi havde lavet en aftale med Dahl Mikkelsen, der sad
i London hos Müller, at Mik skulle tegne evt. films Monterossis
fik ordrer på, og studiet skulle trække dem op på
cels, farvelægge og optage dem. Den første film der
kom, var en reklame for ”Gilders magasin” i Valby. Tegningerne kom
fra London, og mit job var at trække dem op på cels
og dække dem ind i gråtoner, samt at assistere ved optagelsen,
der fandt sted hos Ankerstjerne på Nørrebro. Jeg husker
den film ganske tydeligt, den bestod af en række ”repeats”
af mennesker (bl.a. et bud på en trehjulet budcykel), der
gik ind i Gilders Magasin og kom ud igen i nyt tøj. Før
jeg kunne begynde at trække op, måtte jeg først
vaske gamle tegninger af celluloiderne, og presse dem tørre
mellem klatpapir i en presse (denne behandling var almindelig dengang,
og var skyld i mange reflekser på filmene).
Der
kom flere film efter denne: ”Krogs Køreskole”. Den første
i farver: ”Houlbergs Pølser” med 2 grise, og senere, da Mik
var kommet tilbage fra London, en film på ca. 5 minutter:
”Aladdin” med masser af annoncører, der fik reklame på
filmen ved hjælp af undertitler. Tegnestuen blev på
det tidspunkt udvidet med blandt andre Erik Christensen. […] (Mere
citat følger senere nedenfor).
Se
også mere herom nedenfor og i Bjørn Frank Jensens biografi
her på hjemmesiden.
- Se
endvidere Lars
Jakobsen,
anførte værk, s. 52-53, 53,
som
mener at Mik kom hjem for at blive i vinteren 1937 og at
”Roepstorff haltede efter, Myller først i starten af 1938.”
Som nævnt i min tekst kan det i al fald dokumenteres, at Roepstorff
som den første vendte hjem i foråret 1937. Men det
er derimod helt rigtigt, at Myller først kom hjem i starten
af 1938, idet han som den eneste af de tre danskere blev tilbage
på Anglia Films, sandsynligvis for at gøre en eller
flere film færdige. Det kan dog ikke udelukkes, at også
Mik igen er vendt tilbage til London for en kortere bemærkning,
idet han er krediteret for et par Anglia-tegnefilm, som først
havde premiere i august 1938, nemlig All the Fun of the Air og The King with the Terrible Temper. Se Niels Plaschke www.plaschke.dk |
|