Tilbage til overskrift

 

Note 12:  På min opfordring skrev Bjørn Frank Jensen omkring 1985-86 nogle notater om sit liv og sin karriere som tegner og animator, og eftersom jeg vurderer at disse notater fortæller en del om den hjemlige tegnefilmbranches situation i 1930’erne, vil jeg citere følgende: ”[…] Da jeg var omkring 14 år havde Jørgen Müller et studio i Vesterport, jeg gik op for at få hans autograf og en tegning af ”Columbus”, men mest af nysgerrighed efter at se hvordan et tegnefilmstudio så ud.
     Jeg kunne ikke vente med at komme ud af skolen, og var allerede klar over at den eneste måde at komme i gang med tegnefilm på var gennem reklame. Efter min realeksamen, i sommerferien,  gik jeg op til Monterossi med en stilebog jeg havde fyldt med egne ”humoristiske” annoncer, og til min store forbavselse, og imod min fars ønske, kunne jeg begynde som yngste mand på tegnestuen. Det meste biografreklame bestod af lysbilleder, indfarvet med hånden, og mine første arbejder var af den slags.
     Der lå på tegnestuen masser af tegninger af en tysker ”Michaëlis”, der havde lavet film for Monterossi, næsten alle ”cut outs”, bl.a. film for Houlberg med grise, der sprang i en kødmaskine og kom ud som pølser. Michaëlis var flyttet til Sverige, og Monterossi havde lavet en aftale med Dahl Mikkelsen, der sad i London hos Müller, at Mik skulle tegne evt. films Monterossis fik ordrer på, og studiet skulle trække dem op på cels, farvelægge og optage dem. Den første film der kom, var en reklame for ”Gilders magasin” i Valby. Tegningerne kom fra London, og mit job var at trække dem op på cels og dække dem ind i gråtoner, samt at assistere ved optagelsen, der fandt sted hos Ankerstjerne på Nørrebro. Jeg husker den film ganske tydeligt, den bestod af en række ”repeats” af mennesker (bl.a. et bud på en trehjulet budcykel), der gik ind i Gilders Magasin og kom ud igen i nyt tøj. Før jeg kunne begynde at trække op, måtte jeg først vaske gamle tegninger af celluloiderne, og presse dem tørre mellem klatpapir i en presse (denne behandling var almindelig dengang, og var skyld i mange reflekser på filmene).
     Der kom flere film efter denne: ”Krogs Køreskole”. Den første i farver: ”Houlbergs Pølser” med 2 grise, og senere, da Mik var kommet tilbage fra London, en film på ca. 5 minutter: ”Aladdin” med masser af annoncører, der fik reklame på filmen ved hjælp af undertitler. Tegnestuen blev på det tidspunkt udvidet med blandt andre Erik Christensen. […] (Mere citat følger senere nedenfor).
Se også mere herom nedenfor og i Bjørn Frank Jensens biografi her på hjemmesiden. - Se endvidere Lars Jakobsen, anførte værk, s. 52-53, 53, som mener at Mik kom hjem for at blive i vinteren 1937 og at ”Roepstorff haltede efter, Myller først i starten af 1938.” Som nævnt i min tekst kan det i al fald dokumenteres, at Roepstorff som den første vendte hjem i foråret 1937. Men det er derimod helt rigtigt, at Myller først kom hjem i starten af 1938, idet han som den eneste af de tre danskere blev tilbage på Anglia Films, sandsynligvis for at gøre en eller flere film færdige. Det kan dog ikke udelukkes, at også Mik igen er vendt tilbage til London for en kortere bemærkning, idet han er krediteret for et par Anglia-tegnefilm, som først havde premiere i august 1938, nemlig All the Fun of the Air og The King with the Terrible Temper. Se Niels Plaschke www.plaschke.dk  

 

 

 Tilbage til overskrift