Tilbage til overskrift

 

Note 21: Se Lars Jakobsen, anførte værk, s. 117-120, 118, 119, 120. Anker Roepstorff havde antagelig fået ideen til ”Ferd’nand på fisketur” ved at se Disney-tegnefilmen Goofy and Wilbur (1939; ”Fedtmule på fisketur”). Det fremgår ikke, hvem der skrev drejebogen til ”Ferd’nand på bjørnejagt”. – Under overskriften ”4500 Tegninger paa to Maaneder” forkynder B.T. i oktober 1944: ”Den første danske Tegne-tonefilm er snart færdig, og den spiller i fem Minutter.”. Desuden er Mik interviewet i artiklen, som er illustreret med et portræt af Mik og af et scenebillede fra ”Ferd’nand” på fisketur”. Den 11. nov. 1944 er filmen omtalt og Mik interviewet om den i Berlingske Aftenavis. Artiklen er illustreret med et foto af Mik siddende ved lyspulten. (Se foto ovenfor).
     Apropos produktionen af ”Ferd’nand på fisketur”, så erindrer jeg, at Helge Hau dengang boede i en atelierlejlighed på Halls Allé på Frederiksberg. I lighed med mig selv arbejdede han også på langtegnefilmen ”Fyrtøjet”, jeg som fastansat og Hau som freelance. Derfor arbejdede han lejlighedsvis også for Mik, og i dette tilfælde lavede han ren- og mellemtegninger på ”Ferd’nand på fisketur”, ligesom han stillede sit store atelier til rådighed for det optræks- og malearbejde, som Mona Irlind og Karen Bech lavede i deres fritid. Begge de unge damer var til daglig medarbejdere på ”Fyrtøjet”. En formiddag hen på efteråret 1944, da jeg aflagde et besøg hos Hau i hans atelier, havde han og de nævnte damer arbejdet til langt ud på natten, fordi det hastede med at få gjort Ferd’nand-filmen færdig. Det var en noget klatøjet Hau, der modtog mig venligt, men som forståeligt nok ikke havde særlig lyst til at snakke. Idet han gik hen imod en seng i baggrunden, sagde han undskyldende: ”Jeg bli’r desværre nødt til at lægge mig! Men kig dig omkring. Det er nok noget der kan interessere dig!” Og mon ikke det var! Overalt i atelieret, hvor der var tegneborde, hylder og ledige flader, lå nymalede cels til tørre. Nysgerrig, som jeg var og er, gav jeg mig især til at studere Mik’s nøgletegninger, og til min overraskelse lagde jeg mærke til, at disse var tegnet med ret kraftige streger med tryk på i buerne. Men særligt slog det mig, at Mik ikke havde keret sig om at ’lukke’ stregerne, sådan som vi normalt gjorde i nøgletegningerne til ”Fyrtøjet”. Det sidstnævnte blev gjort af hensyn til optrækket og især farvelægningen. Dengang kunne jeg ikke rigtig fatte, at man naturligvis lige så godt kan ’lukke’ stregerne ved hjælp af farvelægning. 

 

 

 Tilbage til overskrift