Til start: Dansk Tegnefilms Historie
Helge Hau, født i 1922 - død d. 5. marts 2006. Handelsuddannet i et af Skandinaviens førende firmaer inden for tekstil- og beklædningsbranchen, men kastede sig tidligt over tegneriet. Da han i sommeren 1943 så en annonce i Berlingske Tidende, hvor Dansk Farve- og Tegnefilm A/S søgte unge talenter til færdiggørelsen af en helaftenstegnefilm, følte han, at dette måtte være noget for ham. Helge Hau mødte derfor op på produktionsleder Allan Johnsens kontor med nogle arbejdsprøver, som han præsenterede for Finn Rosenberg og Børge Hamberg, og han blev derefter antaget som ren- og mellemtegner, specielt for Bjørn Frank Jensen. Helge Hau vurderer selv, at han er den, der har lavet det største antal mellemtegninger på "Fyrtøjet", og at filmen næppe ville være blevet færdig til tiden, hvis ikke det havde været for hans helt uomtvisteligt store arbejdsindsats. (Helge Hau i brevkort af 8.11.99).
På det tidspunkt, da Helge Hau
i efteråret 1943 kom til, var tegnestuen i Frederiksberggade 28 fyldt
op med nøgletegnere, mellemtegnere, optræks- og farvelægningspiger
og enkelte farvelægningsmænd. Derfor fik Hau på et tidspunkt
det tilbud, at han kunne arbejde hjemme, hvilket han accepterede. Som begrundelser for sit hjemmearbejde anfører Helge
Hau, at der dels var pladsmangel på tegnestuen, og dels, at han gerne
ville arbejde hjemme, fordi han følte sig arbejdsmæssigt hæmmet
af den frie og uformelle omgangstone, der var på tegnestuen. Han arbejdede
på akkord og det gjaldt derfor for ham om at lave flest mulige tegninger
per dag. Da han vitterlig var enormt hurtig, betød det også en
ganske god indtægt for ham. Samtidig var han begyndt at producere vittighedstegninger,
som han solgte til aviser og ugeblade.
Hjemme
ville for Helge Haus vedkommende sige i Bagsværd tæt på Hareskoven
og Bagsværd Sø, ikke langt fra Kurvej, hvor han senere fik bolig.
Desuden havde han lejet en atelierlejlighed i Halls Allé, hvor han i
perioder også arbejdede. I reglen en gang om ugen kom Hau ind på
tegnestuen og afleverede, hvad han havde lavet af tegninger i de forløbne
otte dage.
Helge Hau arbejdede med på "Fyrtøjet"
til hen på efteråret 1945, men havde dog forinden haft lejlighed
til også at arbejde for Henning Dahl Mikkelsen (Mik) på dennes to
Ferd'nand-film: "Ferd'nand på
fisketur", 1944, og "Ferd'nand på bjørnejagt", 1945. Hau fortæller selv, at hans samarbejde med
Mik var fortræffeligt, og at "afviklingen af tegnearbejdet foregik
på den måde, at Mik meget ofte på et enkelt stykke papir lavede
et rough, som illustrerede et handlingsforløb, ud fra hvilket jeg skulle
færdiggøre en hel scene. Takket være mine erfaringer fra
"Fyrtøjet" gik det udmærket og sparede MIK for megen
tid." (Helge Hau i brev af 8.5.1985. Om Helge Haus samarbejde med H. Dahl
Mikkelsen, se Lars Jakobsen, 119, 120, 139).
En af de scener i ”Fyrtøjet”, som Helge Hau har mellemtegnet. - Foto fra filmen: © 1946 Palladium A/S.
Helge Hau nævner også, at han i en periode tegnede Mik's serie om "Familien Hansen", der havde tekst af forfatteren og dramatikeren Jens Locher. I 1946 fik Hau job hos Otto Jacobsen på Gutenberghus Reklame Film, men det varede kun omkring et par år, idet Hau i 1948 bosatte sig i Stockholm. Han havde hele tiden tegnet vittighedstegninger til danske aviser og blade, men ifølge hans eget udsagn forholdt det sig sådan, at Stockholm "på det tidspunkt var en oase for nye strømninger inden for området. Jeg fik hurtigt fodfæste og afsatte det meste af min produktion til Stockholmstidningen og Aftonbladet. Havde et godt samarbejde med redaktøren af Aftonbladet. Han hed Bruno Engström og var søn af den kendte tegner og humorist Albert Engström. Sideordnet med vitstegneriet fik jeg job i Sago-Konst, som havde produceret tegnefilm i adskillige år." (Helge Hau i brev af 8.5.1985).
Den yngre Helge Hau i arbejde. - Tegning © Helge Hau
I 1950 rejste Helge Hau til Paris,
hvor han tidligere havde opholdt sig i en kortere periode, og herunder besøgte
han firmaet "Les Gèmeaux", der var igang med en langtegnefilm, baseret på
H.C.Andersens eventyr "Hyrdinden
og Skorstensfejeren". Firmaets
hovedmand var tegneren Paul Grimault (1905-1994) og dets kunstneriske leder var Jacques Prèvert,
en kendt digter og forfatter. Hau skrev en artikel om sit besøg hos den
europæisk berømte Grimault og hans partner, Jacques Prèvert,
og den solgte han til forskellige blade i Skandinavien.
Imidlertid levede Helge Hau disse år "i en kuffert",
som han udtrykker sig, idet han rejste rundt til Europas hovedstæder og
"afsatte tusindvis af vitstegninger." I 1953 var det meningen, at
Hau skulle have været til USA for at arbejde for Walter Lantz, ham med
bl.a. Woody Woodpecker (Søren Spætte), men det år giftede Hau sig og han og hans kone
bosatte sig i eget hus på Kurvej i Bagsværd, hvor han endnu boede
i 1984. Senere skiftede han adresse til Hedeparken i Ballerup, hvor han
endnu boede, medens disse linjer blev skrevet (maj 2000).
Et eksempel på Helge Hau’s skakvitser. – Tegning: © Helge Hau
Fra 1948 til ca. 1958 havde Hau kontrakt
med Meyerpress og var i det tidsrum på fast månedsløn. Til gengæld havde Meyerpress copyright på
hans tegninger for samtlige tysksprogede lande. I denne periode tegnede Hau
ca. 10.000 vitstegninger, og pengene herfor blev overført til det land,
han aktuelt befandt sig i. Det vil 1948-52 hovedsagelig sige i Frankrig, mere
præcist Paris.
I
1955 var Helge Hau blevet træt af det trods alt noget usikre liv som vittighedstegner,
og han, der havde en solid handelsmæssig baggrund, følte trang
til at få fast grund under fødderne. Det førte til, at han
blev ansat i reklameafdelingen hos medicinalfirmaet Ferrosan, hvor han senere blev reklamechef, en stilling som
han efter eget ønske fratrådte den 1. august 1985 efter 30 års
virke.
Endnu et eksempel på Helge Hau’s muntre og karakteristiske skaktegninger. © Helge Hau.
Under sin tid hos Ferrosan producerede Helge Hau et tegnefilmindslag i samarbejde med Jørgen Müller. Det var i 1975 og på et tidspunkt, hvor Müller havde afsluttet et mangeårigt fast samarbejde med ugebladet "Hjemmet" (se under Jørgen Müller). Hau oplyser, at han selv havde professionel forbindelse med Müller i årene 1970-80. (Helge Hau i brev af 8.5.1985).
Siden 1988 har Helge Hau koncentreret sig om skak og skakspillere. Gennem blandt andet Korrespondanceskakken cirkulerer ca. 200 forskellige af hans tegnede postkort verden over. Et par eksempler herpå er vist ovenfor.
Som tegner er Helge Hau selvlært, og hans hurtighed og produktivitet som tegner, både når det gjaldt vitstegneriet og mellemtegning, blev snart legendarisk blandt hans kolleger. Han havde ingen ambitioner om eller lyst til at blive nøgletegner (key-animator), men foretrak det trods alt mindre krævende og ansvarsfulde arbejde som ren- og mellemtegner.
Efter Helge Haus opfattelse, er Jørgen Müller langt det største internationale talent, dansk tegnefilm nogensinde har fostret. Han synes i øvrigt ikke, at dansk tegnefilm er større omtale værd, idet den efter hans opfattelse ikke tåler sammenligning med de tegnefilm, der blev lavet i de tidligere Østlande og i Canada, det sidstnævnte sted særlig af National Film Board of Canada.
Sluttelig skal med stor tak nævnes, at Helge Hau har stillet en hel del materiale, herunder originaltegninger, avisudklip, fotos m.m., til rådighed for denne afhandling om Dansk Tegnefilms Historie.
Helge Hau’s logo og bomærke. © Helge Hau.
Den ældre Helge Hau ved tegnearbejdet. © Helge Hau.
Filmografi for Helge Hau:
Lange underholdningstegnefilm: