Til start: Dansk Tegnefilms Historie
Jannik Hastrup (født den 4.5.1941 i Næstved)
. Dansk tegnefilmanimator, tegnefilminstruktør og tegnefilmproducent. Nogle læsere har formentlig og med
rette undret sig over, at en så markant personlighed indenfor dansk tegnefilms
historie, ikke har fået en speciel omtale under biografier her i tegnefilmhistoriens
omtale af de pågældendes mere eller mindre betydelige
eller ligefrem fremragende professionelle virke. Men det er så vidt vides
en ’skæbne’ han deler med andre mere eller mindre markante personer i
samme situation. Men for nu at søge at råde lidt bod på den
nævnte mangel, skal her undskyldes med, at han og især hans karriere
indenfor den danske tegnefilmbranche jo er mere end rigeligt omtalt i flere
sammenhænge på internettet.
Jannik Hastrup kom allerede 1959 i lære hos tegnefilmskaberen Bent Barfod, som var hans inspirator og som havde etableret sig med
egen tegnestue allerede i 1947. Mulighederne for at få en fagligt kvalitativ
uddannelse i skabelse og produktion af ikke-kommercielle danske tegnefilm var
dengang meget begrænsede, idet der i 1950’erne udover hos Barfod kun var
den mulighed at ansøge Statens Informationstjeneste om produktionsstøtte.
Den udvej benyttede Jannik Hastrup så vel som kollegaen Flemming Qvist
Møller sig senere også af og havde relativt held med at kreere
og producere en serie af interessante tegnefilm, især i form af såkaldte
”flyttefilm”, hvor man for den økonomiske overkommeligheds skyld benytter
sig af udskårne eller udklippede figurer, som placeres under det såkaldte
trickkamera og udskiftes eksponering for eksponering på en fladtliggende
baggrund. Den form for teknik muliggjorde med tiden at producere ikke så
helt få ”tegnefilm”.
Jannik Hastrup blev og er med rette særligt kendt
for sine film om Cirkeline i samarbejde med sin ekskone Hanne Hastrup
og andre emner i samarbejde med forfatterne Bent Haller og Flemming Quist Møller. Men fra omkring 1980erne
begyndte Jannik Hastrup for alvor at kreere og producere såkaldte lange
tegnefilm, hvilket vil sige tegnefilm af såkaldt spillefilmslængde,
hvilket igen vil sige med en spilletid på 60-70 minutters spilletid. Men der er også – og måske
især – grund til at nævne hans kreation og produktion
af ikke så helt få såkaldte korte tegnefilm med emner, som
man måske ikke umiddelbart skulle tro eller mene ville egne sig til tegnefilmmediet.
I hvert fald ikke, når og hvis dette medie skal betragtes og opfattes
som en form for morsom underholdning. Men eftersom Jannik Hastrup – i øvrigt
især sammen med Flemming Qvist Møller – hørte til den yngre
gruppe af unge intellektuelle tegnefilmfans, der ville bruge mediet til politisk
og social protest, så måtte og skulle filmene være et led
i deres skaberes livs- og verdensanskuelse, præget som denne jo på
den tid var af den såkaldte nymarxisme.
Til forklaring af ordet nymarxisme kan især nævnes,
at denne er udtryk for retninger inden for marxismen der bl.a. bygger på
særlige og fornyede studier af Karl Marx' tidlige skrifter, ofte kendetegnet
ved at tage afstand fra både det kapitalistiske samfund og totalitære
socialistiske regimer. Nymarxismen omfatter også ord og begreber som dialektiske
materialisme, historisk materialisme, kapitallogik, munkemarxisme, trotskisme,
revisionisme mm. Kernepunktet i datidens ideologikritik hvilket vil sige
omkring 1968, var netop nymarxismens påstand om kapitalismens undertrykkelse
af arbejderklassen.
Selv arbejdede Harry Rasmussen som animator på
to af Janniks lange tegnefilm: ”Strit og Stumme” i 1986-87 og ”Fuglekrigen i
Kanøfleskoven” i 1989-9o. I den førstenævnte film var han
især animator af rottegeneralen MacDonald og i den sidstnævnte film
især af musen Ingolf.
Men Jannik Hastrup spændte vidt i den emnekreds,
der – i hvert fald forsøgsvis – lå bag hans tegnefilmproduktion.
Det kan belyses af titlerne på hans korte så vel som lange tegnefilm.
Lister over disse ses nedenfor.
Det bør nævnes, at Jannik i 1988 modtog en Æres-Bodil for sin samlede produktion. Denne fremgår
af de to lister her nedenfor:
•
Cykelmyggen og Minibillen (2014)
•
Cykelmyggen og Dansemyggen (2007)
•
Cirkeline og Verdens mindste superhelt (2004)
•
Drengen der ville gøre det umulige (2002)
•
Cirkeline - Ost og Kærlighed (2000)
•
Cirkeline - Storbyens Mus (1998)
•
H.C. Andersen og den skæve skygge (1998)
•
Aberne og det hemmelige våben (1995)
•
Fuglekrigen i Kanøfleskoven (1990)
•
Strit og Stumme (1986)
•
Samson og Sally (1984)
•
Bennys badekar (1971)
•
Blot en drengestreg / Just a prank' (2015)
•
Tefik, når du falder skal du rejse dig igen / Tefik, when you fall you get back up again (2014)
•
Asylbarn - Jamila, Gid jeg kunne flyve / Jamila, if only I could fly (2013)
•
Asylbarn - Solén, Jeg altid husker far / Solén, I always remember daddy (2013)
•
Cirkeline i Fandango / Circleen in Fandango (2010)
•
Krig og kager / War & Peas (2006)
•
You've got sugar (2005)
•
Eventyret om den dårlige samvittighed / A Tale about The Guilty Conscience (2005)
•
Hund & fisk / Dog & Fish (2001)
•
Tango jalousie (1996)
•
Birdland - A History of Jazz – 4 episoder (1995)
•
Havets sang / Song of the Sea (1993)
•
Det er bare os høns / Aint Nobody here but us chickens (1992)
•
Bjarne og Britas vidunderlige verden 1-5 / The Wonderfull World of Barney and Betty (1991)
•
Take Care (1988)
•
Trylle og tøjdyrene 1 - den gyldne ring / Magic Mary and her puppets (1985)
•
Trylle og tøjdyrene 2 - En rævepels (1985)
•
Roji Negra (1985)
•
Hvordan det videre gik den grimme ælling / The futher adventures of the Ugly Duckling (1982)
•
Trællene / The Thralls – 9 episoder (1980)
•
Hellere rask og rig end syg og fattig / Better rich and healthy than poor and sick (1977)
•
Historiebogen / The Historybook – 9 episoder (1973)
•
Ønskebenet / The Wishbone (1972)
•
Cirkeline / Circleen – 19 episoder (1967-71)
•
Bennys Badekar / Bennys Bathtub (1970)
•
Regnbuen / The Rainbow (1969)
•
Flodhesten / The Hippo (1969)
•
Det store slæderøveri (1969)
•
Drengen og månen / The boy and the moon (1968)
•
It don't mean a thing (1967)
•
Generalen / The General (1966)
•
Slambert / Scoundrel (1966)
•
Elverskud (1966)
•
Hvordan man opdrager sine forældre / How to bring up your parents (1966)
•
Skorstensfejeren gik en tur (1965)
•
Fagotten der fik ondt i maven (1965)
•
Concerto erotica (1964)
•
Agnete og Havmanden (1964)
Apropos Agnete og Havmanden, kan det nævnes, at
mens Harry Rasmussen i 1986-87 arbejdede for Jannik Hastrup fortalte han denne
om sit eget planlagte projekt om en lang tegnefilm baseret på H.C. Andersens
eventyr ”Den lille Havfrue”. Jannik var tilbøjelig til at synes at det
kunne være et projekt, som han og hans firma, Dansk Tegnefilm Kompagni,
muligvis kunne tage i produktion efter færdiggørelsen af ”Strit
og Stumme”, dog under forudsætning af, at der ville kunne opnås
økonomisk støtte fra Statens Filmfond.
Følgelig udarbejdede og indsendte
Harry Rasmussen en kopi af drejebogen og et budgetoverslag til Statens Filmfond
repræsenteret ved filmkonsulent Ida Zeruneith, som godkendte begge dele.
Imidlertid ville skæbnen eller tilfældet, at han via sin gode ven
hos Walt Disney Productions, Edvard A. Hansen, fik at vide, at Disney-selskabet
lige præcis nu havde sat det samme emne og projekt i produktion! Dermed
exit for Rasmussens elskede Havfrue-projekt.
Men for Jannik Hastrup betød situationen kun,
at han kunne fortsætte med sit eget og sine egne lange tegnefilm-projekter,
hvilket i dette tilfælde betød ”Fuglekrigen i Kanøfleskoven”,
som Harry Rasmussen i øvrigt også blev medarbejder på som
animator.
________________